සිව්වෙනි ඇස: රටේ ආර්ථීකය සම්බන්ධයෙන් වැරදි චිත්‍රයක් රට හමුවේ මවා පැමේ වරදට රජය හා මහබැංකුව මේ ආකාරයෙන් ජනතාවගේ තරවටුවකට ලක්වීම නොවැලැක්විය හැක්කකි.-W.A Wijewardena Column

16 Feb

(අප ලෝකය දෙස බලනුයේ අප සතු දෑසෙනි. අපට ලෝකය මෙසේ යයි යමකු කියා දුනහොත් එවිට අපට තෙවෙනි ඇසක් ලැබේ. එහෙත් පර්වතයක් මුදුනේ සිට ලෝකය දෙස බලන්නාක් මෙන් විචාරාත්මකව ලෝකය දෙස බැලුවහොත් අප එසේ කරනුයේ සිව්වෙනි ඇසකිනි. ප්‍රකට අර්ථශාස්ත්‍රඥයකු වන මේ ලේඛකයා එම සිව්වෙනි ඇසින් ආර්ථික ගැටළු දෙස බැලීමට අපට හුරුවක් ලබාදීමට මෙම ලිපි මාලාව යොදා ගනී)

ශ්‍රී ලංකාවේ මෑත කාලින ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනය හෙවත් හරි දේ වැරදි විධියට ක්‍රියාවට නැගිම
පසුගිය දිනවල රටේ ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්බන්ධයෙන් ගත් තීන්දු තීරණ නිසා, ශ්‍රී ලංකා මහබැංකුව හා රජය, මේ වනවිට බොහෝ දෙනාගේ දැඩි දෝෂ දර්ශනයට ලක් වෙමින් තිබේ. මහබැංකුව මෙසේ විවේචනයට බඳුන් විමට කරුණු දෙකක් හේතු වී ඇත. ඉන් ආසන්නතම හේතුව වන්නේ පසුගිය පෙබරවාරි 03 දා සිට ශ්‍රී ලංකා මහබැංකුව, රුපියලේ විදේශ අගය පහත වැටීම වැලැක්වීම සඳහා එතෙක් සිදුකළ ඩොලර් වෙළඳපලට සැපයීමේ කාර්යයෙන් අර්ධවශයෙන් ඉවත්වීමයි. අර්ධවශයෙන් ඉවත්වූවා යයි කියනුයේ ඛනිජතෙල් ආනයන පියවීම සඳහා තවදුරටත් ඩොලර් සපයනබව මහබැංකුව විසින් ප්‍රකාශකරනු ලැබඇති හෙයිනුයි. මේ අනුව, දැන් විනිමය අනුපාතය තීරණය විම ආනයනය කරනු ලබන ඛනිජතෙල් සම්බන්ධයෙන් හැර විදේශ විනිමය වෙළෙඳ පොලේ ඉල්ලුම් හා සැපයුම් බලවේග මත සිදුවන බැවින් රුපියලේ අගය සීග්‍රෙයන් පහතවැටෙමින් පවතී. එමෙන්ම, කලකට පසු උද්ධමන බලපෑම් හික්මවීම සඳහා රටේ මුදල් ප්‍රතිපත්ති දැඩි කිරීමටද මහබැංකුව ඊට පෙර පියවර ගත්තේය. ඒ අනුව මහබැංකුව විසින් ස්වකිය ප්‍රතිපත්තිමය පොලී අනුපාත ඉහළ දැමිමට ක්‍රියා කෙරිණ. ඒ සියයට භාගයකින් මහබැංකුව ණයට දෙන සහ ණයටගන්නා පොලී අනුපාත ඉහළ දැමීමෙනි. ඒ අතරේ රටේ ණය ප්‍රසාරනය වීම පාලනය කිරිම සදහා බැංකු පද්ධතිය විසින් ලබා දෙන ණය සදහා සීමා පැනවීමටද මහබැංකුව කටයුතු කළේය. මේ ප්‍රතිත්ති මහබැංකුව විසින් ගන්නවාත් සමගම රජය විසින් ද ඉතිහාසයේ පෙර නොවු විරු අයුරින් ඉන්ධන මිල එකවර ඉහළ දමන ලදී. ඒ ඉහළ යන ලෝකවෙළඳ පොලේ මිල මට්ටම් හා සමාන මට්ටමකට දේශිය ඉන්ධන මිල ගණන් ගලපා ලීමට පියවර ගනිමිනි.
http://www.randora.lk 2012/02/16
රජය හා මහබැංකුව විසින් සිදු කළ මෙම පියවරයන්ට එරෙහිව එල්ල වන විවේචනවලට මූලික පදනම වූයේ මෙම ක්‍රියාමාර්ග මගින් ජනතාවට පීඩා කාරී වන අයුරින් රටේ අත්‍යවශ්‍ය භාණ්ඩ හා සේවා වල මිල ගණන් වැඩි වී රට තුල උද්ධමන කාරී වටපිටාවක් ඇති වන බවට නගන තර්කයයි. මෙහිදී ජනතාව ලෙස හඳුන්වා ඇත්තේ සමාජයේ මධ්‍යම, පහළ මධ්‍යම පාන්තික හා දුප්පත් ජන කොටස්ය. එමෙන්ම, කොටස් වෙළඳ පොළ කඩා වැට්ටවීමට කටයුතු කිරිම සම්බන්ධයෙන් යම් පමණක විරෝධතාවයක් ද මහබැංකුව වෙත එල්ල වෙමින් තිබේ. ඒ මුදල් ප්‍රතිපත්තිය දැඩි කිරිමේ ක්‍රියාමාර්ග මගින් අනවශ්‍ය පිඩනයක් ඇති කර බ්‍රෝකර්වරුන්ගෙන් ගත් ණය වලින් කොටස් මිලට ගැනීම නිසා දැනට ණය උගුලක සිරවී සිටින සුළු පරිමාන ආයෝජකයින්ට කොටස් වෙළෙඳ පොළින් ඉවත් වීමට සිදුවන තැනට කටයුතු ඉෂ්ඨ සිද්ධ කෙරුණුබවයි.
http://www.randora.lk 2012/02/16
ආර්ථීක සිද්ධාන්ත වලට අනුකූලව නම් මෙම රාජ්‍ය බල අධිකාරින් විසින් ගත් මෙකී ක්‍රියා මාර්ග ඉතා නිවැරදිය. එසේම අත්‍යවශ්‍ය ය. වෛද්‍යවරයෙක් ලෙඩ්ඩුන්ට තිත්ත බෙහෙත් දෙන්නේ ඔවුන් මරා දමන්නට නොව, නැවත ජීවත් කිරීමටය. එසේම, ආර්ථික විශාරදයන් විසින් ද, රටෙහි ආර්ථිකය ලෙඩ වූ විට එය කඩා වැටී බොහෝ දෙනා අගාධයකට වැටිමට පෙර මෙවැනි ජනප්‍රිය නොවු තීරණ ගනු ලැබීම සාමාන්‍ය ස්වභාවයයි. යම් හෙයකින් කාලෝචිතව නියමිත ක්‍රියාමාර්ග නොගැනිම ආර්ථිකය කඩා වැටිමට රුකුල් දීමක් වන අතර එමගින්, උද්ධමනය ඉහළ යාමේ අමිහිරි අත්දැකීම් වලටත් වඩා බරපතල තත්ත්වයන් රට තුල උදා වීමට පුළුවන. එහෙත් මේ ආකාරයෙන් ජනතා වාදී නොවන විසඳුම් සෙවීම සමහර පුද්ගලයින්ගේ හෝ කොට්ඨාශයකගේ දැඩි විරෝධයට නැතිනම් කණස්සල්ලට ලක්වන හේතුවක් බව සැබෑවකි. නමුත් මහබැංකුව හා රජය ආර්ථීක විද්‍යානුකූලව දරුණු ව්‍යාධියකින් පෙළෙන රටේ ආර්ථීකයට මේ දුන්නේ දියයුතු නියම බෙහෙත්ය. නමුත් තමන්ගේ පවතින සුවතා තත්ත්වයට වඩා ව්‍යාජ සුවතා තත්ත්වයක් මවා පා ගනිමින් පරම්පරා ගණනක දරු මුණුබුරන් දැක බලා ගැනිමට සිහින මවමින් සිටින අසාධ්‍ය තත්ත්වයක සිටින රෝගියෙකුට නම් තමන් ජිවත් කරවීමට මේ අත්‍යවශ්‍යම මොහොතේ ලබා දුන් මෙම බෙහෙත එතරම් ජීරණය නොවීමට පුළුවන. එමනිසා, මහබැංකුව හා රජය ආර්ථිකයට දුන් මෙම තිත්ත බෙහෙත් පිළිබඳව විරුද්ධත්වයක් ඇති වීම ස්වාභාවිකය.
http://www.randora.lk 2012/02/16
එහෙත්, අප මෙහිදි විමසා බැලිය යුතු කාරණාව වන්නේ,මෙලෙස ලෙඩා ව මුලින්ම ලෙඩ කර එයට නිසි ප්‍රතිකාර සිදු නොකර ඔහුගේ රෝගි තත්ත්වය වඩා උත්සන්න වීමට ඉඩ හැරියේ කවරෙක්ද? යන්නයි. මෙහිදි, අප සැලකිල්ලට ගත යුතු බරපතලම කාරණාව වන්නේ ඔහුගේ නිවැරදි රෝග තත්වයන් ඔහුගෙන් සඟවා ඔහුව සැනසිලි වදනින් තාවකාලිකව සංතර්පනය කර ඔහුට සියළු දුක් දෝම නස්සයන්ගෙන් තොර පැහැදිලි හෙටක් ගැන ව්‍යාජ ප්‍රතිරූපයන් මවා පෑමට කටයුතු කර තිබීමයි. එම නිසා, රටේ ආර්ථීකය සම්බන්ධයෙන් වැරදි චිත්‍රයක් රට හමුවේ මවා පැමේ වරදට රජය හා මහබැංකුව මේ ආකාරයෙන් ජනතාවගේ තරවටුවකට ලක්වීම නොවැලැක්විය හැක්කකි.
http://www.randora.lk 2012/02/16
අපි දැන් විනිමය අනුපාත අර්බුදය සලකාබලමු. රටක විනිමය අනුපාතය පහතවැටීමට හේතුව ඒ රටේ උද්ධමනය එම රට වෙළෙඳ ගනු-දෙනු සිදු කරන රටවල උද්ධමන අනුපාතවලට වඩා ඉහළමට්ටමක නොකඩවා පැවතීමයි.
නිසි වේලාවට නිසි ප්‍රතිකාර නොකිරිමෙන් ලෙඩෙකුගේ රෝගි තත්ත්වයන් තව තවත් උත්සන්න වනවා සේම, මෙම තත්ත්වයන්ට කාලාන්තරයක් තිස්සේ පිලියම් නොයදවා අඛණ්ඩව පවත්වා ගෙන යාමට කටයුතු කිරිමෙන් ප්‍රශ්නය තව දුරටත් උග්‍ර අතට පත් වන බව නොකිව මනාය. ඒ දේශීය රටේ පවතින ඉහළ උද්ධමනය නිසා එහි පිරිවැය ඉහළ යාමෙන් පිටතින් ඉහළ විදේශ විනිමය ප්‍රමාණයක් අද්දවා ගැනීමට අසීරු වීමයි. එහි අනික්අතට අනික් රටවල පිරිවැය පහළ නම් සිදු වන්නේ රටකට විදේශ විනිමය ගලා ඒමටත් වඩා තියන ඒවාත් පිටතට ගලා යාමයි. මෙහි, අනිවාර්ය ප්‍රතිඵලය වනුයේ එම රටෙහි අපනයනවලටවඩා ආනයනඉහළයාමෙන් වෙළඳඅනුපාතය පුළුල්වීමත්, එබැවින්ම ගෙවුම්ශේෂයේ ජංගම ගිණුම පියවාගැනීමට අසීරුවීමත්ය. මෙම හිඟය පියවාගැනීම සඳහා රටකට පවත්නා විදේශ විනිමය සංචිත උපයෝගි කර ගැනීම හෝ විදේශ ණය හා ආධාර ගැනිම හෝ මේ ක්‍රියා මාර්ග දෙකම යොදාගැනීම හෝ සිදුකළයුතුවේ.
http://www.randora.lk 2012/02/16
ශ්‍රී ලංකාව මෙම අයහපත් තත්වයට 2006 වසරේ සිටම මුහුණ පා තිබුණි. එදා සිට ශ්‍රී ලංකාවේ සාමාන්‍ය උද්ධමනය වසරකට සියයට 11 මට්ටමක පැවතුන අතර, ශ්‍රී ලංකාව සමග වෙළඳාම්කරන රටවල සාමාන්‍ය උද්ධමනය වූයේ සියයට 4 පමණ මට්ටමේය. එහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ශ්‍රී ලංකාවේ පිරිවැය අන් රටවල්වලට වඩා ඉහළ යාමෙන් එහි තරගකාරීත්වය පහත වැටීමයි. තරගකාරීත්වය පවත්වාගැනීමට නම් විනිමය අනුපාතය පහත දැමියයුතුව තිබුණි. ප්‍රමාණවත් පරිදි එසේ නොකිරීම නිසා 2006 වසරේ සිටම වාගේ ශ්‍රී ලංකාවේ මුර්ත සඵල විනිමය අනුපාතිකය සියයට විස්සකින් පමණ ඉහළ ගොස් රුපියලේ මූර්ත අගය ඉතා ඉහළ මට්ටමකට පත්වින. ඉන් පිළිබිඹුවූයේ තරගකාරීත්වය රැකගැනීමට නම් රුපියලේ අගය සියයට විස්සකින් පමණ පහතවැටියයුතු බවයි. මෙවැනි තත්වයක් අපනයන මත බද්දක් පැනවීමකට හා ආනයන වලට සහනාධාරයක් දීමකට සමානවේ.
http://www.randora.lk 2012/02/16
මේ කාලය තුල රටෙහි අපනයන පෙරට වඩා වේගයෙන් වැඩි වුණි. නමුත්, ආනයන ඊට වඩා වැඩි ගුණයකින් වැඩි විණ. එබැවින්, සියල්ලන්ම රටෙහි සංවර්ධනයය පිළිබදව මුල් අදියරේදී සතුටුවූයේ දෙවනුව පැමිණෙන විපාක ගැන කල්පනා නොකරමිනි. ආනයන වේගයෙන් ඉහළ ගොස් වෙළඳ හිඟය පුළුල්වීම දැඩි අවධානයට ලක්වියයුතු ආර්ථික ගැටළුවක් වූවත්, රාජ්‍ය අර්ථශාස්ත්‍රඥයන් එය සාධාරණය කළේ එසේ ආනයනවැඩිවීම සිදුවූයේ අමුද්‍රව්‍ය සහ යන්ත්‍රෝපකරණ ආදිය ආනයනය කිරීම නිසා බවත්, එවැනි ආනායනයන් රටේ ඉදිරි සංවර්ධනයට හේතුවන බැවින් බියවීමට හේතුවක් නොමැතිබවත් අඟවමිනි. එයට අමතරව, පුළුල්වූ වෙළඳ හිඟය බොහෝදුරට විදේශවල සේවයකරන ශ්‍රී ලාංකිකයන් එවන විදේශවිනිමයෙන් සහ රජයට ලැබෙන විදේශවිනිමයෙන් පියවාගතහැකි බවත් ශ්‍රී ලංකාවේ විදේශවිනිමය හිඟයක් නොමැතිබවත් නැවතනැවතත් තහවුරු කෙරිණ. මේ අනුව, මුල් අදියරේදි සියල්ල කාහටත් සතුටු විය හැකි පරිදි සිදු වු අතර, ඒ අනුව ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින් විසින් අදාල සර්වසුබවාදී පණිවුඩය රටේ දේශපාලඥයින්, මහජනතාව හා ඉලක්ක ගත ආයෝජක ප්‍රජාව යන කොට්ඨාශවලට සඵලලෙස ඒත්තුගන්වන ලදී.
http://www.randora.lk 2012/02/16
නමුත්, මේ අතරේ, රටේ විදේශ සංචිත පහළ යමින් තිබු අතර ඒ සදහා පිළියම් වශයෙන් විදේශයෙන් ණය ගැනිමට ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයින් යොමු වුයේ ගිලන් වු ආර්ථීකයක් පිළිබඳ මුළික රෝග ලක්ෂණ පිළිඹිබු කරමිනි.
මේ අනුව, අවධාරනය කළ යුත්තේ උද්ධමනය පාලනය නොකර මහ බැංකුවට විනිමය අනුපාත ගැලපුම් කරන ක්‍රියා මාර්ග සිදු කළ නොහැකි බවයි. මෙම උද්ධමන පාලන ගැලපුම් කිරිම සදහා රටේ මුදල්‍ ප්‍රතිපත්තියේ අවශ්‍ය කරන මැදිහත් විමේ ක්‍රියාමාර්ග ගත යුතු අතර එම ප්‍රතිපත්තිමය ක්‍රියා මාර්ග විය යුත්තේ රජයට හා රජයේ සංස්ථා මණ්ඩල වලට සපයන ණය සීමා කිරීමත් පොලී අනුපාත ඉහළ දැමිමත්ය. රජයට සපයන ණය කපා හැරිම සඳහා හෝ අඩු කිරිමට, රාජ්‍ය ආදායමට වඩා වියදම් පහළ යන පරිදි රාජ්‍ය අය වැය ප්‍රතිපත්තියේ පුර්ණ ප්‍රතිසංස්කරණයක් කිරිම අත්‍යවශ්‍යයය. එමෙන්ම, රජයේ හා එහි සංස්ථා මණ්ඩල වල අලාභ ලාභබවට පත්කෙරෙන පරිදි ඒවායේ අපතේයාම් සහ නාස්තිය අඩු කර අකාර්යක්ෂමතාවය ද දුරු කර වෙළෙඳ පොළ මිල ගණන් අනුව ඒවයේ මිල නියම කිරිමට ඉඩ හැරිය යුතුය.
http://www.randora.lk 2012/02/16
නමුත්, අවාසනාවකට මෙන් රටේ පොදු මහජනතාව සංතෝශමත් කිරිමේ අරමුනින් මහබැංකුව හා රජය මෙම අත්‍යවශ්‍ය ප්‍රතිසංස්කරණයන් සිදුකිරීම දිනෙන් දිනම කල් දමීය. මේ අනුව, ජනතාවට නොදැනිම සිද්ධ වුයේ, රට තුල උද්ධමන ප්‍රවනතා සිඝ්‍රයෙන් ඉස්මතු විමත්, විදේශ සංචිත හීනවීමත්ල රාජ්‍ය සංස්ථා ඉසිලිය නොහැකි ලෙස අලාභවිඳීමත්, රජයේ අයවැයට එම අලාභ පියවාදැමීමට සිදුවීමත් ය. මිට වසරකට පමණ පෙර පැවති මිලමට්ටම් සමග සසඳනවිට රටේ උද්ධමන අනුපාතය මේ වන විට සියයට පහකට වඩා අඩු මට්ටමකට පසු බැස තිබුනද, තවමත් මසකට සියයට එකකට ආසන්න ප්‍රතිශතයකින් රටේ උද්ධමනය නැතිනම් බඩු මිල ඉහළ යාමේ ප්‍රවනතාවයක් ක්‍රියාත්මකව පවතී. මේ නිසා බඩුමිල ඉහලයාම නොකඩවා එහෙත් අඩුවේගයකින් සිදුවෙමින් පවතී.
http://www.randora.lk 2012/02/16
මේ අනුව, ඇතුම් ස්වාධීන අර්ථශාස්ත්‍රඥයන්ගේ මතය වූයේ ඩොලරයේ අගය රුපියල් 110 ක ස්ථාවර මට්ටමක නොපවත්වා සියයට 20 කින් පමණ පහතදැමිය යුතු බවයි. එසේ නොකිරීම නිසා රජයත්, අපනයන කරුවනුත්, විදේශ ගත ශ්‍රී ලාංකේය ශ්‍රමිකයිනුත් පාඩු ලබද්දී, ආනයනකරුවෝත්, රජයේ භාණ්ඩාගාර බිල් පත් වල ආයෝජනය කළ විදේශිකයෝත් ලාභ වාසි මේ මොහොතේ අත් පත් කර ගනිමින් සිටිති. පසුගිය 2011 වසරේදි, රජය ශුද්ධ පදනමකින් (උපයාගතහැකිව තිබූ ආනයන බදු +විදේශ ණය සහ ප්‍රධාන ගලා ඒම්-ණය ආපසු ගෙවිම්) රුපියල් බිලියන 30 ක්ද, අපනයන කරුවන් රුපියල් බිලියන 200 ක්ද, විදේශ ගත ශ්‍රී ලාංකේය ශ්‍රමිකයින් රුපියල් බිලියන 110ක්ද මේ ආකාරයෙන් පාඩු අලාභ ලබා ඇති අතර, ආනයන කරුවන් රුපියල් බිලියන 400 ක්ද , රජයේ භාණ්ඩාගාර බිල් පත් වල ආයෝජනය කල විදේශිකයින් රුපියල් බිලියන 44 ක්ද ලාභ වාසි අත්පත් කර ගත්බව පෙනේ. මේ අනුව, රුපියල අවප්‍රමානය කිරීම සදහා අපනයන කරුවන්ගෙන් ප්‍රබල ඉල්ලීමක් පවතින බවත් අවධානයට ගත යුතුය.
http://www.randora.lk 2012/02/16
ශ්‍රී ලංකා මහබැංකුව, කාලෝචිතව අවශ්‍ය කරන ආර්ථීක ගැටළු නිවැරදි කරන ක්‍රියාමාර්ග නොගැනීම නිසා පසුගිය 2012 අය වැය මගින් සියයට 03 කින් රුපියල අවප්‍රමානය කරන බව ප්‍රකාශයට පත් කරන්නට රජයට සිදු විය. මේ අතරේ, ශ්‍රී ලංකාවෙන් පිටත සිටින ස්වාධින ආර්ථීක විද්වතුන් පිරිසක් විනිමය අනුපාතය සියයට 20 ක ප්‍රමාණයකින් අවප්‍රමානය කල යුතු බව පවසන අතර එමගින් ඔවුන් අදහස් කරන්නේ, ඩොලරය හා රුපියල අතර අනුපාතය රුපියල් 130 මට්ටමකට ගෙන ආ යුතු බවයි. දැන් මහබැංකුවට සිදු ව ඇත්තේ ශක්තිමත් විනිමය අනුපාතයක් පවත්වා ගැනිමේ ස්වකීය ඉලක්ක ගත අරමුණින් බැහැරව ගොස් විනිමය අනුපාතය සම්බන්ධයෙන් වු තමන්ගේ මැදිහත් විමෙන් මුළුමනින්ම පාහේ ඉවත්ව යාමටයි.
http://www.randora.lk 2012/02/16
රජය, ඉන්ධන මිලේ සිදු කළ ඉහළ දැමිමේ ක්‍රියාමාර්ග, විනිමය අනුපාත සම්බන්ධයෙන් අප ඉහත කළ සඳහනට සමානය. ජාත්‍යන්තර වෙළෙඳ පොලේ ඉන්ධන මිල ගණන් ඉහළ යාමේදි රජයට ඒ සඳහා දේශීය වශයෙන් පිළියම් යෙදිම කළ නොහැකි අතර, කළ හැකි එකම පිළියම වන්නේ එයින් වන අලාභ පාඩු විද දරා ගැනිමට සුදානම් වීමය. එම අලාභ පාඩු, ආර්ථීකයේ අනිකුත් අරමුණු හා ඉලක්කයන් කැප කරමින් විඳ දරා ගැනිමට අසීරුවන තරමට ඉහලයනවිට, රජයට සිදු වන්නේ ජාත්‍යන්තර තත්ත්වයන්ට අනුව මිල ඉහළ දමමින් අවශ්‍ය මිල ගැලපුම් සිදු කිරිමටය. අකමැත්තෙන් වුවද ඉන්ධන මිල ඉහළ දැමීමට රජයට බල කෙරුණේ මෙම තත්ත්වයයි.
http://www.randora.lk 2012/02/16
රජයේ මෙම ක්‍රියාමාර්ගය, මහබැංකුව විනිමය අනුපාතය තීරනය කිරීමට මෙතෙක් කළ මැදිහත් වීමෙන් ඉවත් වීමට හා පොලි අනුපාත සම්බන්ධයෙන් තිබූ පාලනයන් දැඩි කිරීමට කළ තීරණයට බොහෝ සෙයින් සමානය.
රටේ ආර්ථීකයට අහිතකර අන්දමින් වෙනස් වෙමින්සිදුවූ වෙළෙඳ පොළ තත්ත්වයනට මුහුණ දීම සදහා කල් යල් බලා තත්ත්වය අවබෝධ කර ගෙන ක්‍රමානුකූලව ඉන්ධන මිලේ හා විනිමය අනුපාතයන්හි වෙනස් වීම් ඒ ඒ දිනවල සිදුකළානම් මෙකී විවේචනවලින් මිදීමට මහබැංකුවට සහ රජයට හැකියාව තිබුණි. නමුත්, මෙය එසේ සිදු නොවිණ. දැන් අවසානයේ සිදු ව ඇත්තේ ජනතා අප්‍රසාදයට ලක් වෙමින් බැරෑරුම් පිළියම් යෙදිමටය. මේ නිසා ස්වභාවධර්මයාගේ සිද්ධාන්තවලට යටත්වෙමින් තමන් වැපිරු (බොල් ) අස්වැන්න නෙලා ගැනිමට අපේ ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්පාදකයිනට දැන් සිදු ව තිබේ.
http://www.randora.lk 2012/02/16
ශ්‍රී ලංකාවේ මෑත කාලින ආර්ථීක ප්‍රතිපත්ති සම්පාදනය හරි දේ වැරදි විධියට ක්‍රියාවට නැගිමක් යැයි අප ආරම්භයේදීම මේ ක්‍රියාමාර්ගය හඳුන්වා දුන්නේ මේ නිසාය.
http://www.randora.lk 2012/02/16
English Version-
DOING CORRECT THINGS IN THE WRONG WAY
Both the Central Bank and the Government have been criticised by many for the recent economic policy measures: The Central Bank for releasing its grip on the exchange rate to allow the rate to freely fall in the market and for tightening monetary policy by raising interest rates and curtailing credit levels; The Government for raising the prices of petrol, diesel and kerosene to match the rising global prices.
Almost all criticisms have been levelled on the ground that they contribute to raising the cost of living of the people, people here meaning those in the middle class, lower middle class and the poor. A minor criticism has also been levelled against the Central Bank for killing the fledgling share market by putting pressure on the investors to sell by a credit crunch and thereby quit the market.
But what the two governmental authorities have done is perfectly sensible in terms of economics. Physicians prescribe bitter medicines when someone is ill, not to kill him but to help him to recover. Similarly, economists too prescribe bitter measures when an economy is ailing and about to collapse killing many. If an economy is allowed to collapse without taking suitable action in time, the consequences are far bitterer than the bitterness that one experiences by way of rising cost of living. But this is the economists’ way of fixing problems and it may not go well with patients who have been accustomed to a living beyond what their actual health would have permitted them to do for many generations. Hence, it is natural to see an outcry against the bitter medicines prescribed by the Government and the Central Bank.
But who allowed the patient to get sick in the first place and then waited till his conditions became critical without fixing the problem? Worst, his critical conditions were hidden from him and he was pampered with sweet talk of a great living today and a great future tomorrow all the time. There, both the Government and the Central Bank deserve public reprimand.
Consider the exchange rate issue. The exchange rate is simply an outcome of a country’s inflation rising over and above that in the countries with which it does trade. If this situation prevails for several years, like a patient’s condition becomes worse without treatment in time, the problem gets accumulated. This is because with high inflation, a country cannot expect to receive high foreign exchange flows from outside as its costs are higher. On the other hand, since the costs in other countries are now lower, there are more foreign exchange outflows than inflows. The result: a rising trade deficit and an unfilled current account deficit which has to be financed either by using available foreign exchange reserves or by borrowing abroad or by both.
Sri Lanka had this situation unabated since 2007. Its average inflation per annum was 11 per cent plus since 2006 when the average inflation in its trading partners was around 4 per cent. Thus, Sri Lanka lost its competitiveness as reflected by an increase in its real effective exchange rate by about 20 per cent. So Sri Lanka’s exports grew, but imports grew faster and the authorities were very happy about the first growth and downplayed the risks coming from the second by announcing repeatedly that the imports are all raw materials and equipment needed for further production and the country could overcome its problems because of the money sent by its expatriate workers for maintaining their relatives at home. So, everything was well and the same message was delivered to politicians, members of the public and potential investors. But reserves were falling and they were being built up by borrowing from abroad showing critical signs of illness in the economy.
So, a central bank cannot fix exchange rate unless it fixes inflation. To fix the inflation, restrictive monetary policy has to be taken and that restrictive policy takes the form of cutting credit to the government, government owned corporations and raising interest rates. To cut the credit to the government, a complete restructuring of the budget is necessary by curtailing its consumption expenditure below its revenue. To cut the credit to government corporations, it is necessary to cut their losses by cutting wastage, inefficiency and allowing them to charge an economical price. But, this was not resorted to by both the Government and the Central Bank to keep the public happy. Unknown to the public, inflationary pressures were being built within the economy, though inflation in the recent past has come down to a level below 5 per cent if one looks at inflation today with inflation which prevailed one year ago. But it is still inflation and prices are rising at a rate of closer to 1 per cent per month every month.
So fixing the exchange rate at around Rs 110 per Dollar instead of allowing it to depreciate by 20 per cent as claimed by some independent economists resulted in losses for the government, exporters and expatriate Sri Lankan workers and gains for the importers and those foreigners who had invested in Treasury bills. In 2011, the Government lost on a net basis (potential import duty plus foreign inflows minus debt repayment) about Rs 30 billion, exporters about Rs 200 billion and migrant workers about Rs 110 billion whereas the importers has gained Rs 400 billion and foreign investors in Treasury bills by Rs 44 billion. So there was pressure from exporters for the depreciation of the currency.
The Central Bank’s failure to take action in time forced the government to announce an adjustment of 3 per cent to the exchange rate through its budget. Meanwhile, independent economists based outside Sri Lanka were talking about the need for depreciating the exchange rate as much as 20 per cent, meaning that the Rupee – Dollar rate should fall to a level of about Rs 130 per Dollar. Now the Bank cannot hold on to its cherished goal of maintaining a strong exchange rate and had to loosen its grip on the rate.
The adjustment of the fuel prices is a story similar to the exchange rate story. When the international prices increase, the Government cannot fix the price locally unless it is prepared to meet the losses. When the losses become massive and cannot be met any longer without sacrificing its other goals, it has to allow the prices to move up to the international levels. Now it has been forced to do this, like the Central Bank which had to loosen its grip on the exchange rate and the interest rate.
The proper course would have been to adjust both the fuel prices and the exchange rate gradually to match the emerging market conditions. This was not done. At the end when the need is for a massive adjustment, it is natural that the policy makers have to reap a whirlwind.
So, correct things have been done in the wrong way.

ප්‍රතිචාරයක් ලබාදෙන්න

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ WordPress.com ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Twitter picture

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Twitter ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Facebook photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Facebook ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Google+ photo

ඔබ අදහස් දක්වන්නේ ඔබේ Google+ ගිණුම හරහා ය. පිට වන්න / වෙනස් කරන්න )

Venura9's Blog

Ordinary and Random Tech Tweep

randora.lk

Randora.lk is a path breaking online information dissemination service that caters exclusively to the financial sector and provides critical information in the Sinhala language.

නැණත

තොරතුරු තාක්ෂණයේ ශ්‍රී ලාංකීයකරණය

Management in Sinhala

කළමනාකරණය සිංහලෙන් - Nishantha Kamaladasa

අරුණි ශපීරෝ‍ වෙතින්

ධනාත්මක චින්තනය හා දාර්ශනික සිතුවිලි

marketing / social media / apple blog

Tidbits of Social Media, Latest Apple News, Startups & more...

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

%d bloggers like this: